Felsökning TV, Bredband och Telefoni

Felsökning TV, Bredband och Telefoni

Det varligaste felet är att transformatorn, se bild, lägger av.

VIKTIGT!

  • Det första ni skall göra är att ta ut den från vägguttaget, vänta någon minut och sedan stoppa in den igen.
  • Om inte det hjälper, be att få låna grannens fungerande transformator och prova med den. Om detta hjälper, kan ni hämta en ny transformator, kontakta styrelsen för assistans.
  • Om det inte hjälper måste felet anmälas, se nedan.

Felanmälan

  • Om både internet (bredband och ev. telefoni via bredbandet) Och TVn slutar att fungera, ring och felanmäl detta till er bredbandsleverantör
  • Om Enbart internet slutar fungera, ring och felanmäl detta till er bredbandsleverantör.
  • Om Endast TVn slutar att fungera måste ni felanmäla detta till Canal Digital (0770-332211). Kontakta styrelsen, innan ni felanmäler om ni inte gör detta kommer föreningen inte att stå för kostnaden utan ni får betala själva.

Förklaring

In i ert hus går två fiber till boxen i “pannrummet”. I den ena levereras kontakt ed internet och i den andra levereras TV-signalen.

Den fiber som levererar internet, sköts av iTUX, iTUX ansvarar för all aktiv utrustning i nätet, även boxen som finns i ert “pannrum”. Fibern som ligger nedgrävt i vårt område, ägs och förvaltas av föreningen.Det är dock ytterst ovanligt att det blir fel på själva fibern, utan felet ligger oftast i den aktiva utrustningen. Om ni får fel på kontakten med internet, dvs att ert bredband och/eller telefoni via bredbandet, slutar fungera, felanmäler ni det till er bredbandsleverantör. Därefter skickar bredbandsleverantören en felanmälan till iTUX som i sin tur skickar ut en tekniker som fixar felet. Detta kostar inget extra utan ingår i den avgift ni betalar för bredbandet.

För fibern som levererar TV-signalen finns inte motsvarande ansvarsfördelning. Canal Digital ansvarar inte för fibern och boxen i ert “pannrum”. Därför har föreningen tecknat ett serviceavtal med en extern firma, Seths, som lagar fel på fibern och boxen i “Pannrummet”.

Om ni får fel på TV-signalen, felanmäler ni detta till Canal Digital som i sin tur skickar en felanmälan till Seths En tekniker från Seths kommer sedan ut och lagar felet. MEN föreningen för betala för teknikern.

Slutar både bredband och TV att fungera är det därför bättre att ni felanmäler det till er bredbandsleverantör eftersom föreningen då inte behöver stå för notan.

Frågor? Kontakta styrelsen